Carel je Wibo 835, 27stopá ocelová plachetnice postavená podle designu E. G. van de Stadt v nizozemské loděnici van Wijk v roce 1977. Má číslo 150 ze zhruba 250 vyrobených exemplářů.
Technická data
- Celková délka 8,35 m
- Délka na vodorysce 7 m
- Šířka 2,78 m
- Ponor 1 m
- Výtlak 3,8 t
- Balast 1,25 t
- Hlavní plachta 12,23 m2
- Gena 21.7 m2 (tu máme, ale v horším stavu)
- Kosatky 15,4 / 17,85 / 12,6 m2 (jednu pěknou skoro nepoužitou jsem našel v přední kajutě, ale nevím, která to je)
- Bouřková kosatka 5,8 m2 (nemáme)
- Spinaker 46,6 m2 (nemáme)
- Dieselový motor BUKH DV-10-ME z roku 1980, 10 koní (
nevíme, proč je motor o 3 roky mladší než loďUpdate: Původně měla loď jen závesný čtyřtaktní benzínový motor ukrytý pod podlahou kokpitu v zadní části, kde dnes je divná díra a sklad barev. Boldinghovi 3 roky šetřili a pak dokoupili Bukh, pro který ale museli vyříznout velkou díru pod podlahou kokpitu. Normálně se Wibo staví od motoru a díra není potřeba. Nicméně bez díry si neumím představit, jak bychom dělali opravy výfuku a stuffing boxu. ). Dle palubního čítače má odkrouceno necelých 2500 motohodin.
Historie
Podle šanonu dokumentů jsme dali dohromady neúplnou historii lodi.
Loď pod jménem L’Etoile nechal vyrobit pan Cees Boldingh z Den Helderu. Faktura je z 30. června 1977 a dodnes slouží jako náš doklad o zaplacení DPH v EU. Původní cena 30555 Gouldenů včetně DPH a včetně doručení. Update: nicméně cena je to jen za holý trup bez interiéru a bez motoru. Interiér stavěl pan Boldingh sám a motor dokoupil až později.
Pan Boldingh měl loď nejdéle. Podle jiných dokumentů ji určitě měl ještě v roce 2005, možná až 2010. Update: Podle vlastních slov 28 let, tudíž do roku 2005.
V roce 2005 loď koupil pan Rien Geerking. Update: Podle Boldinghových měl pan Geerking v plnánu s lodí obeplout svět. Proto udělal některé úpravy, např. instaloval topení na dřevo. Z velkých plánů však později sešlo. Podle starých map s ní pravděpodobně plachtil na Merkermeer a IJselmeer.~~
Dále 12. května 2012 loď koupil Peter Krammer z Haarlemu a měl ji pravděpodobně v Naardenu, místě úmrtí Jana Amose Komenského. Dle následujících majitelů z lodi odmontoval stěžeň, namontoval petrolejové topení a loď používal k celoročnímu bydlení.
Potom 31. října 2016 loď koupili Cynthya Vliegenthart a Bart Combee. Namontovali zpět stěžeň, přepluli na jih k De Heen a zde používali na víkendové plachtění převážně po Haringvliet. Jméno lodi změnili z L’Etoile na Carel a v jejich podání to byl ten Carel. Přesně po 6 letech, 31. října 2020 ji prodali nám.
Jméno
Nyní pár slov ke jménu Carel, které jsme se rozhodli zachovat. Každá loď je rodu ženského, tudíž i naše Carel je teď už rodu ženského. Není to žádnej Karel, ani Karla, natož Kája. Avšak vyslovujeme jako české Karel - Holanďané se nám trochu smějí. Skloňujeme podle vzoru píseň:
- ta Carel
- bez Carele
- ke Careli
- vidím Carel
- Carel!
- o Careli
- s Carelí
Tolik o Careli.